Critical emancipatory research for social justice and democratic citizenship
Metadatos
Mostrar el registro completo del RDEAutor
Milton Nkoane, M.
Fecha
2012-12-14Resumen
This article proposes a research paradigm located within the respectful relationship between participants and researcher(s) towards construction of positive holding, interactions and invitational environments which privilege social justice. I outline power as expressed at the heart of any form of human society through communication. For analysing power relations, issues of social justice and democratic citizenship become central. This article also demonstrates that social justice in research depends on interactions between the participants and researcher(s). I further argue for the need to engage with the methodological expectations of critical emancipatory research (CER), using the power of language and communication. I interrogate and trouble the power of text in the form of spoken or written words or any other means of communication. In addition, the article conceptualises communication as a medium of expression between the researcher(s) and participants; the researcher should not be regarded as aloof from the conditions of the participants. Therefore, the argument developed for social justice and democratic citizenship is that researcher(s) should be sensitive to the plight of all participants, recognising their voices or experiences. The article concludes by acknowledging the fact that human language is a product of human communication and that communication is important for knowledge production.
Colecciones
El RDE tiene asociados los siguientes archivos de licencia:
RDE(s) relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
La educación social y la pedagogía social en la educación de adultos: Su contribución al desarrollo social
Solórzano Benítez, M. R.; De Armas Urquiza, R. (2019-10-21)El artículo analiza las influencias que tienen la educación y la pedagogía social en todos los ámbitos relacionados con la educación de las personas adultas, así como el vínculo de la educación social especializada con la ... -
El enfoque de educación social y el desarrollo de habilidades sociales en estudiantes de primaria en una Institución Educativa de la provincia de Ica, año 2018.
Reynoso Zeballos, S. M. R. (Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, 2020-01-01)El enfoque de educación social y el desarrollo de habilidades sociales en estudiantes de primaria en una institución educativa de la provincia de Ica, año 2018; es una investigación correlacional que utilizó un diseño ... -
Los niños como sujetos sociales: El aporte de los Nuevos Estudios Sociales de la infancia y el Análisis Crítico del Discurso
Vergara, A.; Peña, M.; Chávez, P.; Vergara, E. (Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad,, 2015-01-01)Al contrario de las creencias comunes, los niños(as) poseen una capacidad de interpretar de manera sutil su entorno y posicionarse de manera crítica respecto a los modos de vida y trabajo presentes en la sociedad chilena actual.